Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(11)
Forma i typ
Książki
(11)
Publikacje naukowe
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Dostępność
dostępne
(10)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(11)
Autor
Bilczewski Tomasz (1978- )
(4)
Markowski Michał Paweł (1962- )
(3)
Hejmej Andrzej (1970- )
(2)
Rajewska Ewa
(2)
Bartl Carmen
(1)
Burzyński Jan
(1)
Jankowicz Grzegorz (1978- )
(1)
Kołodziejczyk Dorota (filolog)
(1)
Mościcki Paweł (1981- )
(1)
Neuger Leonard (1947-2021)
(1)
Pilichowski-Ragno Andrzej (1967- )
(1)
Schlegel Friedrich von (1772-1829)
(1)
Schuback Marcia Sa Cavalcante
(1)
Sugiera Małgorzata (1958- )
(1)
Słodczyk Rozalia (1983- )
(1)
Weber Samuel (1940- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(8)
2000 - 2009
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1701-1800
(1)
Kraj wydania
Polska
(11)
Język
polski
(10)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Literatura
(3)
Komparatystyka
(2)
Literatura włoska
(2)
Tematy i motywy
(2)
Tożsamość osobista
(2)
Antropocen
(1)
Ashbery, John (1927-2017)
(1)
Dante Alighieri (1265-1321)
(1)
Ekfraza
(1)
Ekologia
(1)
Esej
(1)
Filologia polska
(1)
Filozofia
(1)
Gotowanie
(1)
Hermeneutyka
(1)
Hypotypoza
(1)
Język
(1)
Korespondencja sztuk
(1)
Kultura
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura polska
(1)
Lustra
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarstwo włoskie
(1)
Markowski, Michał Paweł (1962- )
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Parmigianino (1504-1540)
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze
(1)
Poemat
(1)
Poezja
(1)
Polityczność
(1)
Polityka
(1)
Posthumanizm
(1)
Postkolonializm
(1)
Społeczeństwo
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Teatr
(1)
Teoria przekładu
(1)
Teoria teatru
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wspólnota
(1)
Wyobraźnia
(1)
Władza
(1)
Temat: dzieło
Autoritratto entro uno specchio convesso
(1)
Divina commedia
(1)
Self-portrait in a convex mirror
(1)
Temat: czas
1901-2000
(6)
1945-1989
(4)
1989-2000
(3)
2001-
(3)
1301-1400
(1)
1501-1600
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Esej
(4)
Antologia
(3)
Artykuł problemowy
(2)
Monografia
(1)
Odezwa
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Polemika
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Wykład
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(6)
Filozofia i etyka
(2)
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
11 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Hermeneia)
Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Przekład z wielu języków.
Książka ta proponuje ponad trzydzieści wypraw w przeszłość dyscypliny, która w ostatnich dekadach przeżywa rozkwit za sprawą rosnącego zainteresowania problematyką przekładu oraz kontaktów, interferencji i hybrydyzacji związanych z globalnym przepływem ludzi i kapitału symbolicznego. Zabieramy czytelnika w wędrówkę po historiach i teoriach komparatystyki powstających od jej nowoczesnych narodzin w epoce Herdera po drugą połowę XX wieku. Zamieszczone tu teksty fundacyjne, manifesty, programy, wykłady czy polemiki opracowane zostały z myślą o studentach, badaczach, a także wszystkich zainteresowanych zarówno mechanizmami rządzącymi kontaktem języków i kultur, jak i sposobami ich poznawania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 378199 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Hermeneia)
Tytuł grzbietowy: Literatura światowa i przekład.
Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Przekład z wielu języków.
Książka ta stanowi kontynuację tomu Archiwa dyscypliny. Teorie i historie nowoczesnej komparatystyki od Herdera do szkoły amerykańskiej. Proponuje czterdzieści pięć wędrówek po najnowszych dziejach literaturoznawstwa porównawczego. Zamieszczone teksty – od wypowiedzi reprezentatywnych dla rozmaitych etapów rozwoju dyscypliny w drugiej połowie XX wieku po diagnozy jej obecnej kondycji w epoce kultury cyfrowej – także tym razem przygotowane zostały z myślą o studentach, badaczach oraz wszystkich zainteresowanych zarówno mechanizmami rządzącymi kontaktem języków i kultur, jak i sposobami ich poznawania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382182 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Hermeneia)
Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Część tekstu w przekładzie z języka angielskiego.
Książka otwiera przed polskim czytelnikiem świat wyobraźni autorów postkolonialnych, którzy odsłaniają źródła własnego pisarstwa, zmagania z językiem, a także dylematy tożsamości charakterystyczne dla obszarów (post)imperium. Pochodzące z różnych krajów i kontynentów literackie zapisy doświadczeń związanych z rozpadem europejskich potęg kolonialnych, świadectwa napięć istniejących między kulturą metropolii a tradycją rdzenną łączy pewna wspólnota wrażliwości obejmująca sfery polityki, środowiska naturalnego czy kulturowej ekologii, odnoszącej się do przestrzeni wpisanych w lokalne idiomy, rytuały i praktyki społeczne. Rozpoznawalne głosy takich twórców, jak Jamaica Kincaid, Amitav Ghosh, V.S. Naipaul, Chinua Achebe, Ngugi wa Thiong’o, Wole Soyinka, George William Lamming, Derek A. Walcott, Wilson Harris, Nadine Gordimer - ukształtowane przez poczucie deprywacji lokalności i podmiotowości, a zarazem zadomowienia i pełnoprawnego obywatelstwa - poddają literaturę światową procesowi dekolonizacji i swoistej prowincjonalizacji, modyfikując tym samym właściwe jej geografie, kanony i poetyki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382072 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Hermeneia : seria Centrum Studiów Humanistycznych)
Bibliografia na stronach 141-152. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Niniejsza książka opowiada o dwóch dziełach. Pierwszym z nich jest obraz XVI-wiecznego włoskiego artysty Francesca Mazzuoli (Mazzoli), zwanego Parmigianinem (małym parmeńczykiem) lub po prostu Parmezanem. Drugim — poemat napisany przez współczesnego amerykańskiego poetę Johna Ashbery'ego. Obydwa noszą ten sam tytuł wyrażony w dwóch różnych językach: Autoritratto entro uno specchio convesso, Self-Portrait in a Convex Mirror (Autoportret w wypukłym lustrze). Dzieli je blisko czterysta pięćdziesiąt lat— pierwszy zainicjował europejski manieryzm, drugi powstał w najlepszym okresie amerykańskiego postmodernizmu. Artysta i poeta — każdy na swój sposób — mierzą się z podobnymi wyzwaniami. W jaki sposób „uchwycić" siebie i swoje życie, skoro co chwilę wymykają się nam z rąk? Jak ochronić się przed tym, co przychodzi ze strony innych i świata, nie wpadając przy tym w pułapkę solipsyzmu? Jak patrzeć w lustro, by rozpoznać siebie, a zarazem nie ulec samozwrotnej namiętności? Szukając odpowiedzi na powyższe pytania, Parmigianino i Ashbery próbują za pomocą malarstwa oraz poezji przekształcić siebie i otaczającą ich rzeczywistość.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359879 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Hermeneia)
Bibliografia na stronach 281-284 oraz 403-420. Indeks.
„Polityczność naszej egzystencji zaczyna się na bardzo przyziemnym poziomie: od skrobania ziemniaków na wspólną kolację i od zmywania naczyń po niej. To, co wydarza się „pomiędzy”, mówi więcej o nas, o naszych decyzjach i ideach niż niejedna doraźna interwencja polityczna czy zdeklarowany pogląd i dlatego w książce, która jest krytyką polonistycznego rozumu, refleksją nad polskością i życiem uniwersyteckim, piszę także o tym, co, dlaczego i jak gotuję. Nie wierzę w opozycję „żywego” doświadczenia i „martwego” archiwum, podobnie jak nie daję się przekonać o mocnej separacji pamięci i zapomnienia albo rzeczywistości i języka. Lubię cytować, interpretować i tłumaczyć, ale tak samo intensywnie rozkoszuję się babraniem w materii, którą na różne sposoby staram się opanować w kuchni, miejscu równie w moim życiu uprzywilejowanym co biblioteka. Pisanie, uczenie i gotowanie to moje trzy główne praktyki egzystencjalne, o których piszę. W każdej z nich indywidualne idiosynkrazje zostają przetłumaczone na inny wymiar, sferę komitywy, minimalnej wspólnoty, dzielenia się z innymi. Chcę stworzyć personalną narrację nie dla samej narracji, która puszczona wolno, osiadałaby na manowcach myśli, ale dla przedłożenia jakiegoś argumentu, który będzie można rozważać nie w oderwaniu od tej narracji, lecz wyłącznie razem z nią. I odwrotnie: zamierzam umieścić istotny argument w ramach jednostkowego wyznania, które posłużyć może innym, albowiem granice między mną a innymi są porowate i przepuszczają więcej, niż się myśli. Mieszać te porządki, nie wstydzić się (pisać o wstydzie stosunkowo łatwo; nie wstydzić się samemu, pisząc, znacznie trudniej), mówić w pierwszej osobie, jakby się mówiło w trzeciej (a w trzeciej – jakby się używało pierwszej), nie bać się pojęć w anegdocie, pisać o Polsce na amerykańskiej wsi w przerwach między gotowaniem tajskiego i indyjskiego, a także wplatać do tej narracji dyskurs opakowany erudycją i przypisami, bo to tylko druga strona mojego rzemiosła – oto moje pisarskie zadanie.” (Michał Paweł Markowski)
"Ta książka jest hymnem na cześć nowożytnego podmiotu, który odkrył, że nie musi być jednym, że bogactwo świata ludzkiego, poznawane rzetelnie i ze świadomością własnych ograniczeń, wyklucza redukcję. Żeby to wykazać, autor czyni siebie zakładnikiem własnych tez. Na swoim piszącym, gotującym, uczącym i jedzącym jestestwie poddaje próbie krytykę historyczną takich pojęć, jak podmiot, indywiduum, pamięć, ideologia, histeria, psychoza czy nerwica. Na sobie jako nauczycielu, pisarzu i intelektualiście, ale też kucharzu i ogrodniku, opisuje procesy przejmowania „ich” przez dyskursy, którymi się te podmioty posługują. Siebie mięsożercę i miłośnika zwierząt, sybarytę i miłośnika płonącego ognia, apologetę rozmów przy stole i okresowego samotnika wprowadza z całą tą kłopotliwą wielością na scenę polityczną, mówiąc: oto obywatel. Tę książkę napisał intelektualista, który uczy studentów i zdaje sobie sprawę z politycznej wagi edukacji akademickiej. Jasność profesjonalnego wywodu wynika wprost ze zobowiązania publicznego. Podziwiam to w Markowskim od niepamiętnych czasów, ale odkąd pisze z Ameryki, ta cecha nabrała mocy. Świat jest do objaśniania, a nie do ściemniania i gmatwania. Słowa i zdania mają siłę zmieniania rzeczywistości. Intelektualista – całe życie ćwiczący się w rozumieniu najbardziej złożonych komunikatów, jakie stworzył człowiek, czyli literatury – jest dobrem publicznym, z którego powinien móc skorzystać obywatel chcący rozumieć z rzeczywistości więcej, niż podsuwają mu paski dnia czy eksperci telewizyjni „na gorąco” komentujący wydarzenia." (Ryszard Koziołek, rektor Uniwersytetu Śląskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371458, 378432 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Wyższa aktualność : studia o współczesności Dantego / Paweł Mościcki. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2022. - 558, [1] strona, [14] stron tablic : fotografie, ilustracje ; 23 cm.
(Hermeneia)
Bibliografia na stronach 521-545. Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki
Książka przedstawia Boską komedię Dantego Alighieri jako źródło wiedzy na temat współczesności. To punkt wyjścia do nieustannie ponawianych prób poznania, kontestowania czy rewolucjonizowania swojej epoki, podejmowanych przez artystów takich jak Robert Rauschenberg, Pier Paolo Pasolini, Peter Weiss, Philippe Sollers i wielu innych. Oparta na lekturach dzieła Dantego, przeplatanych interpretacjami tych, którzy nawiązują do niego w swoich poszukiwaniach, praca ta stanowi prezentację momentów czasowego spiętrzenia, zgęstnienia czasu, który zaczyna w równym stopniu nazywać najbliższe doświadczenie „Teraz” oraz odległą historię kultury. Taka anachroniczna perspektywa pozwala spojrzeć na nowo nie tylko na aktualność dzieła Dantego, ale także za jego pośrednictwem na węzłowe problemy współczesności: Zagładę, zimną wojnę, przemysł kulturalny czy katastrofę klimatyczną. Nie chodzi tu więc jedynie o nowe odczytanie Boskiej komedii, ale o pozwolenie na to, aby to poemat Dantego czytał nasze czasy od nowa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382036 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 299098 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Hermeneia (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego))
Tyt. oryg.: "Lovtal till intet : essäer omm filosofisk hermeneutik" 2006.
Bibliogr. s. 197-202. Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 296077 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Hermeneia : seria Centrum Studiów Humanistycznych)
Bibliografia na stronach 409-443. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Streszczenie w języku angielskim.
Rozalia Słodczyk - pokazując mechanizmy przywołania dzieła sztuki w tekście literackim oraz kłopoty z definiowaniem pojęć w ramach dawnych i współczesnych teorii ekfrazy - usiłuje dowieść przydatności zapoznanej kategorii hypotypozy jako narzędzia krytycznego.
Konfrontacja współczesnych sposobów rozumienia operacji tekstowo-kulturowego unaoczniania wpisanego w ekfrazę z jej pierwotną funkcją poruszania wyobraźni odbiorcy (podkreślaną dawniej przez kategorię hypotypozy) pozwala mówić o dwóch mechanizmach przekładu obrazu (dzieła sztuki) na słowo: pierwszy wiąże się z dążeniem do wiernego odtworzenia i ścisłej deskrypcji, drugi proponuje językową animację wizualnego modelu.
Analizy opisów artefaktów odnalezionych we włoskiej prozie, prezentowanej na przykładzie utworów Antonia Tabucchiego, oraz w esejach polskich twórców: Zbigniewa Herberta, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Adama Zagajewskiego, Joanny Pollakówny, Wojciecha Karpińskiego, Ewy Kuryluk, Ewy Bieńkowskiej czy Aleksandry Olędzkiej-Frybesowej, prowadzą do wnikliwych studiów obrazów, m.in: "Ołtarza Baranka Eucharystycznego" Jana van Eycka, "Batszeby z listem Dawida" Rembrandta, "Śmierci Marsjasza" Tycjana, portretu konnego sieneńskiego kondotiera pędzla Simone Martiniego czy "Lekcji muzyki" i "Przerwanej lekcji muzyki" Jana Vermeera.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371210 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Hermeneia : seria Centrum Studiów Humanistycznych)
Bibliografie, netografie przy pracach. Indeks.
Finansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389732 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 307471, 325976 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej